PS 2003

 

  1. V ktorej z viet je pravopisná chyba?
    1. Na obchodnej akadémii sa stretneme i s predmetmi podniková ekonomika a hospodárska korešpondencia.
    2. Dominantou tejto časti mesta je Slovenské Národné Divadlo.
    3. Na západ odtiaľ sa rozprestiera Vatikánsky mestský štát.
  1. V ktorej z možností sú všetky slová rozdelené správne?
    1. ge-og-ra-fi-a, mi-nis-tri, ú-ze-mie
    2. od-žiť, Je-sen-ský, rýd-zi
    3. hlás-ko-slov-ný, vlas-ti-ved-né, bez-hra-nič-ný

      3.    Moja sestra navštevuje .....................  školu na ...................  Štefana Moyzesa.

             Ktoré slová možno doplniť na vynechané miesta ?

a.      Základnú, Ulici        b.   Základnú, ulici        c.    základnú, ulici            

  1. V ktorej z možností sú všetky slová spisovné ?
    1. zástera, školák, kŕmitko, škrabať
    2. senior, terén, úmor, uličník
    3. vždycky, vypovedať, samotár, makať
  1. Ktorá z uvedených viet je napísaná správne ?
    1. V Martine sme navštívili budovu Matice slovenskej.
    2. Na námestí T. G. Masaryka sa stretli s Evou.
    3. S kamarátom z Gymnázia sme súťažili na majstrovstvách Slovenska.
  1. Ktoré tvrdenie je nesprávne ?

a.   zámeno kto vyslovujeme kto

b.   zámeno tie vyslovujeme ťje

c.   podstatné meno mestečko vyslovujeme mesťečko

  1. V ktorej z možností sú všetky štyri slová synonymami ?
    1. nenáhlivý, pozvoľný, pomalý, zmätený
    2. pomotať, popliesť, uplynúť, pomútiť
    3. poroba, otroctvo, útlak, nesloboda
  1. V ktorej z uvedených možností sú všetky slová napísané správne ?
    1. na bicykli, šály, podiely, na mory
    2. v chotári, štartéry, na klavíri, kanály
    3. epigramy, góly, diagrami, drahokamy
  1. V ktorej z možností majú všetky slová rovnaký vzor ?
    1. medvede, kamene, dielne, more
    2. koľký, veselý, trojnásobný, prečítaný
    3. tisíci, vojaci, domáci, spiaci
  1. V ktorej z možností sú tvary všetkých troch podstatných mien správne ?
    1. od reťaze, od obuvi, od Dáše
    2. od reťaze, od obuvy, od Dáši
    3. od reťazi, od obuvi, od Dáši
  1. V ktorej z možností sú všetky slová napísané správne ?
    1. ryšavý Riško, syrové ryzoto
    2. krištáľová voda, zavíjajúci vlci

c.   hmýriace sa mravce, kryštáliky soli

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Jéj, veď to je známy herec a režisér z Prahy !

Ktorý z uvedených neohybných slovných druhov sa vo vete nenachádza ?   

      a. príslovka             b. predložka                  c. spojka

  1. V ktorej vete je použitá správna predložka ?
    1. V sobotu ideme na záhradu.
    2. Môj brat je ubytovaný v internáte.
    3. Pozor, hovor na mikrofón !
  1.  Vtedy Martin spravil ešte dva kroky dozadu.

 Ktorý vetný člen je podčiarknutý v uvedenej vete ?

      a. predmet      b. príslovkové určenie spôsobu       c. nezhodný prívlastok

  1.  Ahoj kamarát Zdeno !

Je v uvedenej vete pravopisná chyba ?

    1. Áno, za slovom Ahoj chýba čiarka.
    2. Áno, na konci vety nemá byť výkričník.
    3. Áno, v slove kamarát má byť veľké začiatočné písmeno.
  1.  Ak má v divadelnej hre jedna postava dlhší prehovor, hovoríme o

                  a. monológu                b. dejstve                    c. dialógu

  1.  Ktorý z uvedených literárnych útvarov v rámci druhu nepatrí medzi ostatné ?

            a. činohra                     b. veselohra               c. óda

  1.  Zachovávanie poetického rytmu viet, prítomnosť básnických trópov, využívanie rozprávkových motívov sú charakteristické znaky literárneho smeru 20. storočia, ktorý sa nazýva

            a. romantizmus            b. lyrizovaná próza    c. realizmus

  1. V teórii literatúry rozlišujeme pojmy literárny druhliterárny útvar. Ktorý z uvedených pojmov je literárnym druhom ?

            a. esej                           b. činohra                   c. dráma

20. Vtedy zbadal odkotúľaný peniaz pod stolom.

Ktorý pád a vzor zodpovedajú podčiarknutému podstatnému menu ?

      a. nominatív, vzor dub     b. akuzatív, vzor dub       c. akuzatív, vzor stroj

21. Zavíjajúca meluzína v komíne vyplašila kŕdel husý i sliepky na bydle.

      V uvedenej vete sú 4 pravopisné chyby. V ktorej z možností sú chybné slová správne  

       napísané ? 

a.       zavýjajúca, meluzýna, kŕdeľ, bidle

b.      zavýjajúca, kŕdeľ, husí, bidle

c.       meluzýna, viplašila, husí, komýne

d.      zavýjajúca, meluzýna, komíne, bydli

22.    Ktorá z nasledujúcich viet obsahuje všeobecné, konkrétne podstatné meno, ktoré sa

            skloňuje podľa vzoru vysvedčenie a má tieto gramatické kategórie: stredný rod,  

            jednotné číslo, inštrumentál ?

a.       Chválila sa cudzím perím.

b.      Stojím pred vážnym rozhodnutím.

c.       Rozveselené žiarilo zlatým plameňom.

d.      Nič sa nevyrovná prírodným rezerváciám.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23.    V ktorej z viet je spojka či vo funkcii podraďovacej spojky ?

a.       Najete sa či ostanete hladní ?

b.      Pozrite sa, či vonku ešte prší.

c.       Či zmeškal vlak, či kdesi zablúdil ?

d.      Či Peter, či Jano, či Mišo, všetci prišli neskoro.

24.    Ktorá z viet neobsahuje časticu?

a.       Hádam to len spozná!

b.      Celá akcia bola venovaná predovšetkým deťom.

c.       Naraz očervenel ako rak.

d.      Žiaľ, viac mi nepomohol.

25.    V ktorej vete sa všetky prídavné mená skloňujú podľa rovnakého vzoru ?

a.       Vrana bola ozdobená pávím a kohútím perím.

b.      Bratovo slovo a kamarátove rady pôsobili na smutné srdce.

c.       Malú okrúhlu tvár jej zvýraznil svieži úsmev.

                    d.   Budúcim ženíchom bol súci mládenec z neďalekej obce.

26.    V ktorej z uvedených viet nemajú všetky prídavné mená rovnaký skloňovací vzor ?

a.       Smelý princ zachránil smutnú princeznú.

b.      V horúcom lete nás prebral svieži vánok.

c.       V dedovom aute sa priviezli obaja bratovi kamaráti.

d.      Psí ňufák trčal z úzkej líščej nory.

27.    V ktorej z viet zodpovedajú slovesu tieto gramatické kategórie: 3. osoba, jednotné číslo, prítomný čas, oznamovací spôsob, činný rod, nedokonavý vid ?

a.       Hľadal by nové možnosti.

b.      Pred našimi zrakmi vyrastajú nové budovy.

c.       Dvojplošník ladne zakrúžil nad našimi hlavami.

d.      Ťarbavý medveď vylieza z brloha.   

28.    Nad rozkvitnutou lúkou za úsvitu krúžili roje včiel a dymové oblaky.

Nezhodný prívlastok je v uvedenej vete vyjadrený

a.       podstatným menom ženského rodu v inštrumentáli

b.      vzťahovým prídavným menom v nominatíve

c.       podstatným menom ženského rodu v genitíve

d.      podstatným menom mužského rodu v genitíve

29.                                                       V ktorej z viet je rozvitý nezhodný prívlastok ?

a.       Kopa sena bola sprataná do kôlne.

b.      Prechádzka lesom je ozdravujúca.

c.       Nízke okrasné stromy sú vhodné pre mestské parky.

                      d.   Pomohla mu dlhotrvajúca liečba v našich kúpeľoch.

30.                                                      V ktorej z viet je správne podčiarknutý predmet ?

a.       Sito je vyrobené z kvalitného materiálu.

b.      Čarovnú moc malo sito z rozprávky.

c.       Poznám rozprávkové sito na výrobu dukátov.

d.      Tento tovar poslúžil ako sito na hrubé triedenie.

31. Zuzka zaspieva alebo zarecituje.

      Dané spojenie slov je:

a.       jednoduchou dvojčlennou vetou s viacnásobným vetným členom

b.      priraďovacím súvetím

c.       podraďovacím súvetím

d.      zloženým súvetím

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32.  Zhodný prívlastok, príslovkové určenie času, nezhodný prívlastok, zhodný

       prívlastok, vyjadrený podmet, slovesný prísudok, zhodný prívlastok, príslovkové

       určenie miesta, nezhodný prívlastok.

      Ktorá z viet je zložená z hore uvedených vetných členov pri dodržaní ich poradia ?

a.       Pred neveľkou bránou školy usmiaty školník rozdával oznamy o mimoriadnych prázdninách.

b.      Po náročnom výstupe do kopca naše pohľady spočinuli na malebnom údolí riečky.

c.       Po úspešných testoch z matematiky naši žiaci postúpili do vyššieho súťažného kola.

d.      Na záverečnom večierku absolventov triedna učiteľka vyhlásila výsledky

      bodového hodnotenia.

33.      Ktorá z možností obsahuje jednoduchú vetu ?

a.       Socrates, známy grécky filozof, sa vyznačoval veľkosťou ducha.

b.      Ideš, či ostaneš ?

c.       Slnko sa vykotúľalo, rozžiarilo celé námestie i ulicu.

d.      Blahoželali jubilantovi, ešte aj darček mu priniesli.

34.    Proti mnohým škodcom ľudského zdravia sa najlepšie ubránime čistotou.

         Ktoré rozvíjacie vetné členy uvedená veta obsahuje ?

a.       1 nepriamy predmet, 2 príslovkové určenia spôsobu, 2 zhodné prívlastky,

      1 nezhodný prívlastok 

b.      2 nepriame predmety, 1 príslovkové určenie spôsobu, 2 zhodné prívlastky, 1 nezhodný prívlastok

c.       3 nepriame predmety, 1 príslovkové určenie spôsobu, 3 nezhodné prívlastky, 1 nezhodný prívlastok

d.      3 nepriame predmety, 2 príslovkové určenia spôsobu, 3 zhodné prívlastky,

      1 nezhodný prívlastok

35.   Heš, a psíček a mačička sa rozbehli do útulného prístrešku.

Ktorý z uvedených slovných druhov sa v danej vete nevyskytuje ?

          a. častica           b. predložka            c. spojka             d. príslovka

    36.   Naše deti prežívali prázdniny v malebnom prostredí hôr a dolín.

            Aké sklady sa nachádzajú v uvedenej vete ?

a.       1 prisudzovací, 6 určovacích, 1 priraďovací

b.      1 prisudzovací, 5 určovacích, 2 priraďovacie

c.       1 prisudzovací, 7 určovacích

                      d.   1 prisudzovací, 5 určovacích, 1 priraďovací

   37.   V ktorej z viet sa nenachádza určovací sklad ?

a.       Život u nás sa zmenil.          b.    Poumývali sme okná i dvere.

c.   Hladný vlk zmizol.               d.    Ja som sa chcel zabávať.

   38.   Ktoré súvetie sa z hľadiska druhu odlišuje od zvyšných troch ?

a.       Med, aký vedia vyrobiť včely, je darom prírody.

b.      Navštívili sme miesto, kde bolo veľa kvetov.

c.       Chytil do ruky kufor a odišiel na nástupište.

d.      Stan sme postavili, kde bolo dobré miesto.

   39.   V ktorej z uvedených viet je viacnásobný predmet ?

a.       Rád spomína na zábavné večery v tábore a na úspechy v súťažiach.

b.      Zo zvyškov vlnenej látky a igelitu si vystrihnite štvorec.

c.       Dievčence z dediny išli do lesa na maliny.

d.      Z vrecka mu trčal dlhý motúz a medený drôtik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   40.   V ktorej z možností je priraďovacie súvetie ?

                  a. Spýtal sa, či sme už obedovali.          b. Premáhala sa, ako len vládala.

                  c. Ostaneš tu, či odídeš domov ?           d.  Spieval ako slávik, ako veselý vtáčik. 

   41.   Ktorá z uvedených viet obsahuje rozvitý predmet ?

a.       Plameniaky majú vzhľad vznešenosti.  b.  Môj brat sa bojí vody.

                  c.   Múdry človek neverí klebetám.        d.  V lete sú ozdobou jazierka hrdé labute.

   42.   V ktorej z viet nie je rozvité príslovkové určenie miesta ?

a.       Popoludní sme si často vyšli na prechádzku k moru.

b.      Zoznámil som sa s ním na Námestí slobody.

c.       Občas sme si posedeli v záhrade alebo na terase.

d.      Z ubolenej hlavy som vypustil všetky myšlienky.

   43.   Útvar, v ktorom sa v časovom slede uvádzajú najdôležitejšie údaje o živote človeka, sa

           nazýva:

           a. úvaha    b. rozprávanie s vnútorným monológom   c. životopis   d. jednoduchý opis

   44.   V ktorej z možností patria všetky slová do rovnakého štýlu ?

           a. chľastá, zabijak, trubiroh, prachy           b. luna, cmiter, slnce, ľadnička

           c. exhalát, inšpirovať, substrácia, šniceľ    d. duplikát, potvrdenie, prevod, slasti

   45.    Dejová línia vyjadrená v bodoch:

-         prenasledovanie hlavného hrdinu

-         príčina prenasledovania

-         rozprávanie hlavného hrdinu o svojom národe

-         pohnútky, ktoré ho viedli k boju

-         odboj hôrnych chlapcov a príčiny jeho nešťastného konca

-         prenasledovanie a zlapanie hlavného hrdinu

-         monológ hlavného hrdinu pri rozlúčke so životom

            prináleží básni:

a.       Na výhone od Pavla Orságha Hviezdoslava

b.      Klokan od Borisa Filana

c.       Slniečko septembra od Jána Kostru

d.      Branko od Sama Chalupku

    46.   K vlastnému ľúbostnému zážitku sa ........................  vyjadril v lyrickej básnickej

            skladbe ..........................  . Obsahuje 291 strof a autor v nej predstavuje lásku ako

            prirodzený, ušľachtilý ľudský cit zameraný na ženu a národ.

            Ktoré slová možno doplniť v uvedenej charakteristike ?

a.      

Slovensko mladé, rodisko moje

aj mohyla mojich kostí !

V tebe mám pekných obrazov dvoje

a dvoje veľkých ľúbostí !

 
Andrej Sládkovič, Marína           

b.      Ľudovít Štúr, Rozlúčenie

c.       Miroslav Válek, Jesenná láska

d.      Ján Botto, Kukučka

  47.   Pri ktorom diele je správne uvedený jeho autor?

          a. Do školy – J. Gregor – Tajovský                  b. Starec a more – E. Hemingway

          c. Do konca – J. Cíger Hronský                       d. Môj kôň – V. Šikula

  48.   ...medzi ktorými strojná Elena oko najvábnejšie mámi...

          Podčiarknuté umelecké prostriedky sú:

               a. personifikácie        b. metafory        c. rečnícke otázky         d. epitetá

  49.   Ktorá dvojica spisovateľov tvorila v období romantizmu ?

a.       Ján Smrek, Miroslav Válek

b.      P. O. Hviezdoslav, Martin Kukučín

c.       Janko Kráľ, Andrej Sládkovič

d.      Milan Lasica, Július Satinský

50. 

Počuješ bájne hlasy povestí ?

Hovoria tie, keď čas čuší,

zázračný z nich on svet má vyviesti,

budúci svet on v nich tuší.

 
 

 

 

 

 


         Ktoré umelecké prostriedky sú v úryvku podčiarknuté ?

a.       básnická otázka, metafora, personifikácia, epiteton

b.      básnická otázka, personifikácia, epiteton

c.       2 personifikácie, 2 epitetá

                       d.   metafora, personifikácia, prirovnanie, epiteton

 

Koniec testu.