PS 2003
|
|
3. Moja sestra navštevuje ..................... školu na ................... Štefana Moyzesa. Ktoré slová možno doplniť na vynechané miesta ? a. Základnú, Ulici b. Základnú, ulici c. základnú, ulici |
|
|
a. zámeno kto vyslovujeme kto b. zámeno tie vyslovujeme ťje c. podstatné meno mestečko vyslovujeme mesťečko |
|
|
|
|
c. hmýriace sa mravce, kryštáliky soli |
Ktorý z uvedených neohybných slovných druhov sa vo vete nenachádza ? a. príslovka b. predložka c. spojka |
|
Ktorý vetný člen je podčiarknutý v uvedenej vete ? a. predmet b. príslovkové určenie spôsobu c. nezhodný prívlastok |
Je v uvedenej vete pravopisná chyba ?
|
a. monológu b. dejstve c. dialógu |
a. činohra b. veselohra c. óda |
a. romantizmus b. lyrizovaná próza c. realizmus |
a. esej b. činohra c. dráma |
20. Vtedy
zbadal odkotúľaný peniaz pod stolom. Ktorý pád a vzor zodpovedajú podčiarknutému podstatnému menu ? a. nominatív, vzor dub b. akuzatív, vzor dub c. akuzatív, vzor stroj |
21. Zavíjajúca
meluzína v komíne vyplašila kŕdel husý i sliepky na bydle. V uvedenej vete sú 4 pravopisné chyby. V ktorej z možností sú chybné slová správne napísané ? a. zavýjajúca, meluzýna, kŕdeľ, bidle b. zavýjajúca, kŕdeľ, husí, bidle c. meluzýna, viplašila, husí, komýne d. zavýjajúca, meluzýna, komíne, bydli |
22. Ktorá z nasledujúcich viet obsahuje všeobecné, konkrétne podstatné meno, ktoré sa skloňuje podľa vzoru vysvedčenie
a má tieto gramatické kategórie: stredný rod, jednotné číslo, inštrumentál ? a. Chválila sa cudzím perím. b. Stojím pred vážnym rozhodnutím. c. Rozveselené žiarilo zlatým plameňom. d. Nič sa nevyrovná prírodným rezerváciám. |
23. V ktorej z viet je spojka či vo funkcii podraďovacej spojky ? a. Najete sa či ostanete hladní ? b. Pozrite sa, či vonku ešte prší. c. Či zmeškal vlak, či kdesi zablúdil ? d. Či Peter, či Jano, či Mišo, všetci prišli neskoro. |
24. Ktorá z viet neobsahuje časticu? a. Hádam to len spozná! b. Celá akcia bola venovaná predovšetkým deťom. c. Naraz očervenel ako rak. d. Žiaľ, viac mi nepomohol. |
25. V ktorej vete sa všetky prídavné mená skloňujú podľa rovnakého vzoru ? a. Vrana bola ozdobená pávím a kohútím perím. b. Bratovo slovo a kamarátove rady pôsobili na smutné srdce. c. Malú okrúhlu tvár jej zvýraznil svieži úsmev. d. Budúcim ženíchom bol súci mládenec z neďalekej obce. |
26. V ktorej z uvedených viet nemajú všetky prídavné mená rovnaký skloňovací vzor ? a. Smelý princ zachránil smutnú princeznú. b. V horúcom lete nás prebral svieži vánok. c. V dedovom aute sa priviezli obaja bratovi kamaráti. d. Psí ňufák trčal z úzkej líščej nory. |
27. V ktorej z viet zodpovedajú slovesu tieto gramatické kategórie: 3. osoba, jednotné číslo, prítomný čas, oznamovací spôsob, činný rod, nedokonavý vid ? a. Hľadal by nové možnosti. b. Pred našimi zrakmi vyrastajú nové budovy. c. Dvojplošník ladne zakrúžil nad našimi hlavami. d. Ťarbavý medveď vylieza z brloha. |
28. Nad rozkvitnutou lúkou za úsvitu krúžili roje včiel a dymové oblaky. Nezhodný prívlastok je v uvedenej vete vyjadrený a. podstatným menom ženského rodu v inštrumentáli b. vzťahovým prídavným menom v nominatíve c. podstatným menom ženského rodu v genitíve d. podstatným menom mužského rodu v genitíve |
29. V ktorej z viet je rozvitý nezhodný prívlastok ? a. Kopa sena bola sprataná do kôlne. b. Prechádzka lesom je ozdravujúca. c. Nízke okrasné stromy sú vhodné pre mestské parky. d. Pomohla mu dlhotrvajúca liečba v našich kúpeľoch. |
30. V ktorej z viet je správne podčiarknutý predmet ? a. Sito je vyrobené z kvalitného materiálu. b. Čarovnú moc malo sito z rozprávky. c. Poznám rozprávkové sito na výrobu dukátov. d. Tento tovar poslúžil ako sito na hrubé triedenie. |
31.
Zuzka zaspieva alebo zarecituje. Dané spojenie slov je: a. jednoduchou dvojčlennou vetou s viacnásobným vetným členom b. priraďovacím súvetím c. podraďovacím súvetím d. zloženým súvetím |
32. Zhodný
prívlastok, príslovkové určenie času, nezhodný prívlastok, zhodný
prívlastok, vyjadrený podmet, slovesný prísudok, zhodný prívlastok,
príslovkové
určenie miesta, nezhodný prívlastok. Ktorá z viet je zložená z hore uvedených vetných členov pri dodržaní ich poradia ? a. Pred neveľkou bránou školy usmiaty školník rozdával oznamy o mimoriadnych prázdninách. b. Po náročnom výstupe do kopca naše pohľady spočinuli na malebnom údolí riečky. c. Po úspešných testoch z matematiky naši žiaci postúpili do vyššieho súťažného kola. d. Na záverečnom večierku absolventov triedna učiteľka vyhlásila výsledky bodového hodnotenia. |
33. Ktorá z možností obsahuje jednoduchú vetu ? a. Socrates, známy grécky filozof, sa vyznačoval veľkosťou ducha. b. Ideš, či ostaneš ? c. Slnko sa vykotúľalo, rozžiarilo celé námestie i ulicu. d. Blahoželali jubilantovi, ešte aj darček mu priniesli. |
34. Proti mnohým škodcom ľudského zdravia sa
najlepšie ubránime čistotou. Ktoré rozvíjacie vetné členy uvedená veta obsahuje ? a. 1 nepriamy predmet, 2 príslovkové určenia spôsobu, 2 zhodné prívlastky, 1 nezhodný prívlastok b. 2 nepriame predmety, 1 príslovkové určenie spôsobu, 2 zhodné prívlastky, 1 nezhodný prívlastok c. 3 nepriame predmety, 1 príslovkové určenie spôsobu, 3 nezhodné prívlastky, 1 nezhodný prívlastok d. 3 nepriame predmety, 2 príslovkové určenia spôsobu, 3 zhodné prívlastky, 1 nezhodný prívlastok |
35. Heš, a psíček a mačička
sa rozbehli do útulného prístrešku. Ktorý z uvedených slovných druhov sa v danej vete nevyskytuje ? a. častica b. predložka c. spojka d. príslovka |
36.
Naše deti prežívali prázdniny v malebnom prostredí hôr
a dolín. Aké sklady sa nachádzajú v uvedenej vete ? a. 1 prisudzovací, 6 určovacích, 1 priraďovací b. 1 prisudzovací, 5 určovacích, 2 priraďovacie c. 1 prisudzovací, 7 určovacích d. 1 prisudzovací, 5 určovacích, 1 priraďovací |
37. V ktorej z viet sa nenachádza určovací sklad ? a. Život u nás sa zmenil. b. Poumývali sme okná i dvere. c. Hladný vlk zmizol. d. Ja som sa chcel zabávať. |
38. Ktoré súvetie sa z hľadiska druhu odlišuje od zvyšných troch ? a. Med, aký vedia vyrobiť včely, je darom prírody. b. Navštívili sme miesto, kde bolo veľa kvetov. c. Chytil do ruky kufor a odišiel na nástupište. d. Stan sme postavili, kde bolo dobré miesto. |
39. V ktorej z uvedených viet je viacnásobný predmet ? a. Rád spomína na zábavné večery v tábore a na úspechy v súťažiach. b. Zo zvyškov vlnenej látky a igelitu si vystrihnite štvorec. c. Dievčence z dediny išli do lesa na maliny. d. Z vrecka mu trčal dlhý motúz a medený drôtik. |
40. V ktorej z možností je priraďovacie súvetie ? a. Spýtal sa, či sme už obedovali. b. Premáhala sa, ako len vládala. c. Ostaneš tu, či odídeš domov ? d. Spieval ako slávik, ako veselý vtáčik. |
||||
41. Ktorá z uvedených viet obsahuje rozvitý predmet ? a. Plameniaky majú vzhľad vznešenosti. b. Môj brat sa bojí vody. c. Múdry človek neverí klebetám. d. V lete sú ozdobou jazierka hrdé labute. |
||||
42. V ktorej z viet nie je rozvité príslovkové určenie miesta ? a. Popoludní sme si často vyšli na prechádzku k moru. b. Zoznámil som sa s ním na Námestí slobody. c. Občas sme si posedeli v záhrade alebo na terase. d. Z ubolenej hlavy som vypustil všetky myšlienky. |
||||
43. Útvar, v ktorom sa v časovom slede uvádzajú najdôležitejšie údaje o živote človeka, sa nazýva: a. úvaha b. rozprávanie s vnútorným monológom c. životopis d. jednoduchý opis |
||||
44. V ktorej z možností patria všetky slová do rovnakého štýlu ? a. chľastá, zabijak, trubiroh, prachy b. luna, cmiter, slnce, ľadnička c. exhalát, inšpirovať, substrácia, šniceľ d. duplikát, potvrdenie, prevod, slasti |
||||
45. Dejová línia vyjadrená v bodoch: - prenasledovanie hlavného hrdinu - príčina prenasledovania - rozprávanie hlavného hrdinu o svojom národe - pohnútky, ktoré ho viedli k boju - odboj hôrnych chlapcov a príčiny jeho nešťastného konca - prenasledovanie a zlapanie hlavného hrdinu - monológ hlavného hrdinu pri rozlúčke so životom prináleží básni: a. Na výhone od Pavla Orságha Hviezdoslava b. Klokan od Borisa Filana c. Slniečko septembra od Jána Kostru d. Branko od Sama Chalupku |
||||
46. K vlastnému
ľúbostnému zážitku sa ........................ vyjadril v lyrickej básnickej skladbe .......................... . Obsahuje 291 strof a autor
v nej predstavuje lásku ako prirodzený, ušľachtilý ľudský cit zameraný na ženu
a národ. Ktoré slová možno doplniť v uvedenej charakteristike ? a.
Slovensko mladé, rodisko moje aj mohyla mojich kostí ! V tebe mám pekných obrazov dvoje a dvoje veľkých ľúbostí ! b. Ľudovít Štúr, Rozlúčenie c. Miroslav Válek, Jesenná láska d. Ján Botto, Kukučka |
||||
47.
Pri ktorom diele je správne uvedený jeho autor? a. Do školy – J.
Gregor – Tajovský b. Starec
a more – E. Hemingway c. Do konca – J. Cíger Hronský d. Môj kôň – V. Šikula |
||||
48. ...medzi ktorými strojná
Elena oko najvábnejšie mámi... Podčiarknuté umelecké prostriedky sú: a. personifikácie b. metafory c. rečnícke otázky d. epitetá |
||||
49. Ktorá dvojica spisovateľov tvorila v období romantizmu ? a. Ján Smrek, Miroslav Válek b. P. O. Hviezdoslav, Martin Kukučín c. Janko Kráľ, Andrej Sládkovič d. Milan Lasica, Július Satinský |
||||
50.
Počuješ bájne hlasy povestí ? Hovoria tie, keď čas čuší, zázračný z nich on svet má vyviesti, budúci svet on v nich tuší. Ktoré umelecké prostriedky sú v úryvku podčiarknuté ? a. básnická otázka, metafora, personifikácia, epiteton b. básnická otázka, personifikácia, epiteton c. 2 personifikácie, 2 epitetá d. metafora, personifikácia, prirovnanie, epiteton |
Koniec testu.