ETICKÁ VÝCHOVA

(1 - 1 - 0 - 0)

Vyučujúci:

   Fuchs Ladislav, PhDr.

Charakteristika predmetu: Cieľom predmetu etická výchova je vychovávať osobnosť s vlastnou identitou a hodnotovou orientáciou, v ktorej úcta k človeku a k prírode, spolupráca, prosociálnosť a národné hodnoty zaujímajú významné miesto. Pri plnení tohto cieľa sa neuspokojuje s poskytovaním informácií o morálnych zásadách, ale zážitkovým učením účinne podporuje pochopenie a interiorizáciu mravných noriem a napomáha osvojeniu správania sa, ktoré je s nimi v súlade. Pripravuje mladých ľudí pre život, aby raz ako dospelí prispeli k vytváraniu harmonických a stabilných vzťahov v rodine, na pracovisku, medzi spoločenskými skupinami, v národe a medzi národmi.
       Etická výchova súvisí aj s vyučovaním ďalších učebných predmetov. Na rozdiel od nich sa sústreďuje na etický aspekt učiva. Napríklad využíva úryvky z literárnych diel, ale so zameraním na senzibilizáciu pre etické problémy a vyzdvihnutím pozitívnych vzorov správania. To isté možno povedať o náuke o spoločnosti, ktorá obsahuje učivo religionistiky. Etická výchova v učive náboženská etika sa zameriava na etický aspekt náboženstva s cieľom pochopiť správanie a postoje veriacich a vychovávať žiakov s odlišnými postojmi k náboženstvu k vzájomnej tolerancii. Tak ako náuka o spoločnosti alebo občianska náuka, aj etická výchova rozvíja mladého človeka v kontexte štrukturovania cieľavedomej prípravy na rodinný, občiansky, profesiový a kultúrny život poskytovaním uceleného psychologicky zdôvodneného programu.
       Účinná etická výchova vyžaduje systematické a dlhodobé pôsobenie a primeranú časovú dotáciu. Z tohto hľadiska 1 hodina etickej výchovy týždenne predstavuje kompromis medzi potrebou a možnosťami. Na druhej strane postoje a správanie žiaka ovplyvňujú aj ostatné učebné predmety. Hodiny estetickej výchovy, náuky o spoločnosti, dejepisu, literatúry a ďalších učebných predmetov dávajú veľa príležitosti na rozhovor o etických problémoch, na prezentáciu pozitívnych vzorov správania a pod. Výchovu žiakov ovplyvňuje každý učiteľ, preto je žiadúce, aby sa všetci učitelia oboznámili s cieľmi a metódami etickej výchovy.
       Učebné osnovy sú spoločné pre gymnáziá, SOŠ a SOU, avšak formy práce, používané metódy by mali byť diferencované podľa druhu a typu škôl.

Tematické plány:

1. ročník
(1 hodina týždenne, spolu 34 hodín)

  1. Komunikácia. Nadviazanie, udržovanie a ukončenie rozhovoru. Vyjadrenie pozitívnych a negatívnych citov. Empatia a asertivita v komunikácii.
  2. Poznanie a pozitívne hodnotenie seba a druhých. Poznanie svojich silných a slabých stránok. Sebaovládanie a sebavýchova.
  3. Iniciatíva. Riešenie problémov. Tvorivé riešenie medziľudských vzťahov.
  4. Prosociálne hodnoty a vzory. Televízia; výchova kritického diváka. Etické hodnoty súťaživosti a spolupráce. Pravidlá „fair play“. Prosociálne správanie ako vedomé vytváranie dobrých vzťahov.
  5. Dobré vzťahy v rodine. Zdravá a nesprávna kritickosť. Pochopenie rodičov, starých rodičov a súrodencov. Práva a povinnosti členov rodiny.
  6. Pohľad etiky na priateľstvo, lásku, manželstvo a sexualitu. Počatie a prenatálny život. Zdržanlivosť a vernosť ako optimálna prevencia pohlavne prenosných chorôb a AIDS odporúčaná Svetovou zdravotníckou organizáciou. Prirodzené a umelé metódy regulácie počatí, ich účinnosť a zdravotná nezávadnosť. Dôsledky predčasného sexuálneho života.

2. ročník
(1 hodina týždenne, spolu 34 hodín)

  1. Filozofické zovšeobecnenie dosiaľ osvojených etických zásad. Súvislosť medzi hodnotami a mravnými normami, medzi právnymi a mravnými normami. Svedomie, rozvíjanie morálneho úsudku.
  2. Pochopenie a akceptovanie ľudí, ktorý majú iný svetonázor. Náboženská etika.
  3. Život, fyzické a psychické zdravie ako etická hodnota. Závislosti (drogy, alkohol).
  4. Prehĺbenie učiva tematických celkov 5 a 6 z 1. ročníka (rodinné vzťahy, láska, manželstvo, sexualita).
  5. Česť, pravda, poznanie a kultúra ako etická hodnota. Mravné aspekty národného uvedomenia a demokratického občianstva.
  6. Etika práce, etika a ekonomika. Zamestnanie a povolanie, práca a odpočinok. Profesiová etika. Zmysluplné využitie voľného času.

Súbory na stiahnutie:
Momentálne nie je k dispozícii žiadny súbor



























Vyučujúci  ::   Charakteristika premetu  ::   Tematické plány (osnovy)  ::   Súbory na stiahnutie  ::   Užitočné linky